19.

Samoloty PCK

Fot. pokazy lotnicze na Polu Mokotowskim 1938, samolot ufundowany przez PCK. Archiwum NAC

W 1936 r. dowództwo Lotnictwa Ministerstwa Spraw Wojskowych i Polski Czerwony Krzyż zamówiły w Lubelskiej Wytwórni Samolotów (LWS) nowoczesny i funkcjonalny samolot sanitarny. Samolot ten miał być przystosowany do lądowania i startu z prowizorycznych lądowisk trawiastych o niewielkich rozmiarach.

Wstępny projekt samolotu opracował inż. Zbysław Ciołkosz na początku 1936 r. Samolot otrzymał oznaczenie LWS-2. Miał on układ górnopłata zastrzałowego, silnik gwiazdowy i kabinę zakrytą dla czterech osób. Po zatwierdzeniu tego projektu konstrukcję samolotu LWS-2 wykonali w 1937 r. inż. Jerzy Teisseyre i inż. Janusz Lang.

W latach 30-stych ubiegłego wieku Polski Czerwony Krzyż posiadał  m.in: 6 szpitali, w tym szpital główny z lecznicą w Warszawie przy ul. Smolnej 6 (na 1 345 łóżka),  2 sanatoria (w tym sanatorium w Zakopanem), 26 poradni przeciwgruźliczych, 18 stacji opieki nad  matką i dzieckiem, 20 gabinetów naświetlań, 3 stacje Pogotowia Ratunkowego, 1 przychodnię eugeniczną, 2 stacje Kropli Mleka dla dzieci, 2 stacje sanitarno-odżywcze, bursy, schroniska, letniska i ochronki.